Recensie // In real life – Tine Bergen

In real life is het aangrijpende verhaal van Niels. Niels is rolstoelgebruiker en is vaak afhankelijk van anderen, ook al wil hij dit niet. Hij wordt hard gepest in de lagere en middelbare school. Waarom doen ze dit? Niels vindt zijn passie in het gamen en vlucht daar dan ook in weg. Het jarenlange pesten heeft diepe littekens nagelaten op drieëntwintig jarige leeftijd. Waarom pesten mensen in hemelsnaam anderen?

Dit boek beschrijft pesterijen zeer gedetailleerd en het hoofdpersonage heeft duidelijke zwarte gedachten. Dat is sowieso iets wat in het achterhoofd moet gehouden worden voor je dit boek start want het zou mensen kunnen triggeren. De realiteit was hard voor Niels en dat komt uitvoerig aan bod.

Het is een belangrijk verhaal dat zeer goed aantoont wat de gevolgen kunnen zijn van pesten. Het kan mensen tot uitersten drijven, meestal niet in de positieve zin. Daarom zou dit boek verplichte lectuur moeten worden om aan te tonen aan pesters dat dit helemaal niet oké is. Je merkt dat dit verhaal met enorm veel respect geschreven is.

Je leest het volledige verhaal van Niels, startend bij zijn geboorte tot hij drieëntwintig is. Op school wordt hij heel vaak gepest en daarom zoekt hij zijn toevlucht in het gamen. Daar kan hij namelijk wel lopen en alles doen zoals anderen, wat in het echte leven niet zo is. In het verhaal lees je afwisselend over zijn verleden en over het heden. Die wisselende perspectieven in tijd zorgen dat het aanvankelijk even zoeken is om in het verhaal te komen, maar deze manier van vertellen is nodig om het verhaal op te bouwen en om Niels ten volle te kunnen begrijpen. Deze sprongen komen dan ook niet chaotisch over maar net heel begrijpbaar.

Dit verhaal is zo aangrijpend, zeker omdat je weet dat dit verhaal gebaseerd is op het echte leven van Niels. Onvoorspelbaar dat dit echt gebeurd is. Het is moeilijk om onder woorden te brengen hoe goed dit verhaal is omdat de gebeurtenissen uiteraard verre van goed waren. Vertrouw mij en lees het (enkel als je je in een goede mentale gezondheid bevindt). Ik kan niet meer zeggen dan benadrukken hoe belangrijk het is dat dit verhaal gelezen wordt. Er is niets negatiefs op aan te merken aan dit boek, behalve dan dat pesten uiteraard niet oké is, maar dit boek is echt kwaliteitsvol. Daarom krijgt het dan ook vijf sterren. En een knuffel voor iedereen die ooit gepest geweest is. Je wordt gezien.

Waardering: 5 uit 5.

Titel: In real life
Auteur: Tine Bergen